فروشگاه زرشک آبرام

مجموعه زرشک آبرام شما را به خرید بهترین محصولات انواع زرشک دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

فروش عمده زرشک بیرجند در بازار تهران

آنچه در این مقاله میخوانید .....

درختچه زرشک (barberry Bush)میوه زرشک (Barberry Fruit)خرید نهال زرشکارزش اقتصادی زرشکخواص زرشک (barberry benefits)ترکیبات و خصوصیات شیمیایی میوه زرشک  تولید زرشک درجه یک با رنگ مناسبقیمت زرشک خشک فروش عمده زرشک بیرجندمربای زرشکخرید اینترنتی زرشکصادرات زرشک
فروش عمده زرشک بیرجند

فروش عمده زرشک بیرجند و کشمش بیدانه آفتابی در کجا انجام می شود؟ آیا بازار تهران مکان مناسبی برای خرید زرشک بیرجند هست یا نه؟ در این مبحث به سرفصل های زیر می پردازیم:

  • بوته زرشک (barberry Plant)
  • میوه زرشک
  • خرید نهال زرشک
  • ارزش اقتصادی زرشک
  • خواص زرشک
  • ترکیبات شیمیایی میوه زرشک
  • تولید زرشک درجه یک با رنگ مناسب
  •  قیمت زرشک خشک
  • مربای زرشک
  • صادرات زرشک

قیمت زرشک پفکی صادراتی

درختچه زرشک (barberry Bush)

درختچه زرشک و کشمش پلویی تاکستان از  دررختچه ها و گیاهانی است که در مقابل  شرايط نامساعد محيطي چون آب و خاک و دمای هوا، تفاوت درجه زیاد  بین تابستان و زمستان و همچنین باد های تند مقاوم  است .بر اساس آمارهای  موجود در دهه اخير سطح زير كشت زرشک به  سیزده هزار و هشتصد و نود پنج هكتار و توليد سالانه آن بیش از بیست هزار تن مي باشد. اين محصول با متوسط عملكرد يك هزار و صد و پنجاه و هفت  كيلوگرم در  هرهكتار، رتبه اول توليد زرشک كشور را به استان خراسان جنوبی  اختصاص داده است.

میوه زرشک (Barberry Fruit)

زرشك (Barberry) يكي از اقلام خوراكي است كه در عرض نه ماه  گذشته تا بالاتر از ۳۰۰ %افزايش قيمت داشته است .ايرانيان از زرشک بعنوان مكمل برنج ، پر مصرف ترين غذا در سفره ايرانی استقبال می مايند و همچنين جهت صدور براي ايرانيان مقيم خارج كشور خريداري مي كنند .بررسي بازارهاي مصرفي بيانگر اين است كه بيشتر مصرف مربوط به ايرانيان بوده و بازارهاي خارجي كشش زيادي از خود براي مصرف خوراكي نشان نداده اند ولي كشورهاي اروپايي در زمينه

  • دارويي
  •  آرايش
  • بهداشتي

مصرف زيادي از کنسانتره زرشک و اسانس زرشک بعمل مي آورند .

قیمت زرشک پفکی

خرید نهال زرشک

درختچه زرشک  (barberry Bush) هم برای کاشت و تولید میوه زرشک و هم برای کاشت در فضاهای سبز مورد استفاده می گردد. چون یکی از راه های تکثیر زرشک کاشت نهال زرشک می باشد.  در اینترنت نهال فروشی های انلاین وجود دارند که فروش انواع درخت و نهال ها مانند ،  فروش نهال زرشک ،  فروش نهال پسته،  فروش نهال زیتون،  فروش نهال عناب،فروش نهال انگور، فروش نهال گل محمدی،فروش نهال پسته پیوندی و غیره انجام می شود. امروزه اینترنت شاه راهی شده است که در ان از خرید نهال و خرید بذر پسته  تا هر آنچه که تصور  کنید  همچون خرید خاک ، در آن صورت می گیرد. مسیری بکر که روز به روز به اهمیت آن در تجارت افزوده می گردد. در این مسیر گوگل و شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در تجارت بازی می کنند. درختچه گونه زرشک ژاپنی برای فضاهای سبز و گونه بربریس ولگاریس برای کشت و پرورش باغی است.

ارزش اقتصادی زرشک

زرشک  (Barberry) یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند ایران است که در گروه میوه های سردسیری قرار دارد. بر اساس آمار ارائه شده توسط (سالنامه کشاورزی،۱۳۹۵) از ۲۱ میلیون تن محصولات باغی، ۳۴ هزار تن مربوط به میوه های سردسیری بوده است. از این مقدار میوۀ زرشک  ۱/۶۸ در صد از آن را به خود اختصاص داده که حدود۲۱ تن معادل ۳/۶۵  درصد از آن با رتبۀ ۱ کشوری متعلق به خراسان جنوبی می باشد. طی دو دهۀ اخیر، میزان سطح زیر کشت در دو شهرستان قائن و بیرجند تقریبا هشت برابر و تولید به شش برابر مقدار اولیه افزایش داشته است. این محصول جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد که توجه ویژه به بازاریابی و صادرات آن حائز اهمیت است. با وجود این که ایران اولین تولیدکننده زرشک در جهان است، اولین صادرکننده آن نیست. هم‌‌اکنون این محصول در ایران و جهان ناشناخته مانده است که یکی از علت‌های آن، عدم توانایی کشور در معرفی این محصول، خام‌فروشی، و متنوع نبودن فرآورده های این محصول است (ضياءالحق ، سيد حميد رضا . ۱۳۷۸ ، بررسي كيفيت و ماندگاري كشمش و برگه زردآلو ، پايان نامة كارشناسي ارشد- دانشگاه فردوسي مشهد- دانشكدة كشاورزي، گروه علوم و صنايع غذايي. ).

خواص زرشک (barberry benefits)

  میوه زرشک به دلیل دارا بودن اسیدهای آلی از جمله اسید اسکوربیک و سایر ترکیبات غذایی مانند

  • کلسیم
  • فسفر
  • آهن
  • ویتامین C
  • ویتامین B1
  • ویتامینB2
  • کربوهیدرات
  • پروتئین

دارای ارزش غذایی و طعم مناسب برای چاشنی ها است. نوع و میزان ترکیبات شیمیایی میوه زرشک ایرانی که امروزه در مناطق جنوبی خراسان کشت شده و از میوه آن استفاده می گردد در جدول ۱ و ۲ نشان داده شده است (برنجی اردستانی، ۱۳۹۲).

ترکیبات و خصوصیات شیمیایی میوه زرشک  

جدول ۱- مقایسه میانگین ویژگی های فیزیکوشیمیایی زرشک

متغیر (Berberis vulgaris)
درصد خاکستر b00/0 ± ۷۳/۰
درصد چربی b05/0 ± ۶۱/۰
درصد فیبر b14/0 ± ۶۲/۲
درصد پروتئین (نیتروژن × ۲۵/۶) b01/0 ± ۱۲/۰
درصد قند احیا b28/0 ± ۶۶/۶
درصد قند کل b 06/0 ± ۴۸/۹
درصد اسیدیته (برحسب اسید مالیک) a12/0 ± ۶۲/۲
pH b00/0 ± ۰۶/۳
درصد رطوبت a77/0 ± ۰۱/۷۵
مواد جامد محلول (بریکس) a30/0 ± ۳۳/۱۷

   *حروف مشابه در یک ردیف تفاوت معنی داری از نظر آماری با هم ندارند (P<0.05). مقادیر میانگین ۳ تکرار±انحراف از معیار

جدول ۲- مقایسه غلظت برخی مواد معدنی موجود در زرشک 

عنصر معدنی*

(ppm)

B. vulgaris

(نتایج پژوهش)

Ca c30/25 ± ۱۷۵۸
K a20/128 ± ۱۴۱۱۰
Mg c27/21 ± ۸۰/۸۵۵
Na a31/5 ± ۶۰/۴۷۵
Fe a32/2 ± ۸۰/۴۵۵
Cu b73/0 ± ۶۵/۲۲
Zn a21/1 ± ۰۰/۱۳۶
Mn b68/0 ± ۶۶/۳۴
P a40/70 ± ۳۳۱۸

تولید زرشک درجه یک با رنگ مناسب

رنگدانه های آنتوسیانینی عامل به وجود آورنده رنگ قرمز تا ارغوانی و آبی شفاف وجذاب در بسیاری از میوه ها و سبزی ها هستند و به همین دلیل در انواع آب میوه ها، نوشابه ها، محصولات شیرین مانند آبنبات و شیرینی استفاده می شوند. میوه زرشک دارای چهار رنگدانه است که مجموعا رنگ قرمز نارنجی را در زرشک ایجاد می کند رنگدانه های اصلی تشکیل دهنده رنگ زرشک نیزآنتوسیانینی است. تحقیقات (دانشور حسینی، ۱۳۷۳) نشان داد که دلفینیدین۳ و ۵ دی گلوکوزید به مقدار  اندک و رنگ بنفش در میوه زرشک وجود دارد. پلارگونیدین ۳ گلوکوزید دارای رنگ قرمز تند بوده و به مقدار قابل توجه در میوه وجود دارد.

قیمت زرشک صادراتی

آنتوسیانین  ها شامل بزرگترین رنگدانههای محلول در آب گیاهی گیاهان گلدار یا انجیو اسپرم ها هستند که منبع اصلی غذای گیاهی انسان محسوب می شوند در منابع گیاهی، آنتوسیانین ها در حداقل ۲۷ خانواده، ۷۳ جنس و گونه های بسیار زیاد حضور دارند. یکی ازمشکلات  موجود  در کیفیت محصولات حاوی این رنگدانه تغییرانی است که بر روی رنگدانه های این محصول انجام و باعث کاهش بازارپسندی آن میگردد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که عوامل بسیار زیادی در این کاهش کیفیت مؤثزند که اکسیژن و حرارت مهمترین این عوامل هستند(صداقت ، ن . ۱۳۷۵ . تكنولوژي بسته بندي مواد غذايي، جلد اول، انتشارات بارثاوا.).   بر اساس مطالعات بریدل( Berenji Ardestani, S., Sahari, M.A., Barzegar, M. 2016. Effect of extraction and processing conditions on anthocyanins of barberry, Journal of Food Processing and Preservation, 40(6): 1407-1420.

آنتوسیانین ها احتمالاً از زمان حضور اولین گیاهان گلدار بر روی زمین وجود داشته اند و انسانهای اولیه در یک رژیم غذایی که به مقدار زیاد وابسته به میوه های وحشی و بطور خاص berry ها بوده است از این رنگدانه ها تغذیه میکردند.مارکاکیس(Farhadi Chitgar, M. Aalami,M., Y. Maghsoudlou,y., E. Milani,E.2016. Comparative study on the effect of heat treatment and sonication on the quality of barberry (Berberis vulgaris) juice, Journal of Food Processing and Preservation. doi: 10.1111/jfpp.12956.) گزارش داد که ازخصوصیات مهم موردبررسی درآنتوسیانین، وزن مخصوصورنگ آن استکه بوسیلهعواملمختلفی مانندpH ، ۲SO ، گرما، فلزات و ترکیب رنگدانه ها تحت تأثیر قرار میگیرد.بریدل (Berenji Ardestani, S., Sahari, M.A., Barzegar, M. 2016. Effect of extraction and processing conditions on anthocyanins of barberry, Journal of Food Processing and Preservation, 40(6): 1407-1420.)

قیمت زرشک صادراتی

حضور اکسیژن را،عامل تغییر رنگ یا ایجاد رنگدانه های قهوه ای اعلام نمودکه این مسئله بخصوص در ارتباط با دمای محیط مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرد .  ساختمان شیمیایی آنتوسیانین، بعنوان یک عامل مهم دیگردر ثبات این رنگینه ها گزا رش شده است. تحقیقات آبرس (Abers, J.,Wrolstad, R. E.(1979)Causative factors  of color deterioration  in straw berry preserves during  processing and storage. Journal of  food  Science (1) 75- 81.)  نشان می دهد که هیدرولیز گلوکز از ملکول آنتوسیانین عامل مسئول در تغییر رنگدانه پلارگونیدین ۳ گلوکوزید در فرآیند توت فرنگی است. همچنین معین شد که ترکیب سیستم در این محصول موجب انجام واکنش های میلارد، قهوه ای شدن آنزیمی، تغییر اسید اسکوربیک و پلیمریزاسیون فنلیک ها می گردد که انجام تمامی این واکنش ها می توانند در ایجاد رنگ قهوه ای در محصول توت فرنگی مؤثر باشند.گارزون  نیزگزارش داد که ثبات پلارگونیدین ۳ گلوکوزید تا حد زیادی به ترکیب سیستم شیمیایی که در آن حضور دارند بستگی دارد. مقایسه آب توت فرنگی و کنسانتره آن، با نوع و میزان آنتوسیانین مشابه نشان می دهد که زمان ½ t رنگدانه های مونومریک در کنسانتره ۵ ـ ۵/۳ روز و در آب میوه ۱۲- ۸ روز می باشد.تحقیقات دانشور حسینی نشان داد که رنگدانه های آنتوسیانین زرشک عبارتند ار پلارگونیدین ۳ گلوکوزید دارای رنگ قرمز تند که به مقدار قابل توجه در میوه وجود دارد و دلفینیدین ۳ و ۵  دی گلوکوزید که مقدار آن اندک و رنگ آن بنفش است.  مسعود فلاحی در تحقیقی عوامل مختلف نور، آنزیم، pH ، درجه حرارت و اکسیژن را در میزان تخریب آنتوسیانین ها و ثبات رنگ محصول زرشک مورد بررسی قرار داد و اکسیژن و درجه حرارت را از مهمترین عوامل سرعت بخشیدن در تخریب آنتوسیانین ها اعلام کرد.

آن چه در بالا گزارش شد نتایج علمی است که در باب تغییر رنگ دانه های زرشک صورت می گیرد. از این رو برای تولید زرشک درجه یک باید به پارامتر ها و عاملی که باعث تغییر رنگ زرشک می شوند داشت. چراکه تولید زرشک خشک با رنگ قرمز خوشرنگ یکی از فاکتور های بازار پسندی و فروش  زرشک در بازار های داخلی و خارجی می باشد.

قیمت زرشک خشک 

زرشک دانه اناری :  تا چند سال پیش در صد زیادی از زرشک به شیوۀ کاملا سنتی خشک می گردید. در این روش محصول در مجاورت آفتاب روی زمین پوشیده شده از یک لایه کاهگل به نام خرمن، پَهن و تا رسیدن به رطوبت مطلوب ۲۰ – ۱۸ درصد خشک می شد. در این فرایند زرشک تا چهار پنجم وزن خود را از دست می دهد. زرشک خشکی که در این روش بدست می آید به زرشک دانه اناری معروف است.  البته به آن آفتاب خشک یا یاقوتی نیز گفته می شود.

         بدیهی است این روش بهداشتی نبود و به دلایل صدمه محصول در اثر باران، حمله پرندگان و آلودگی ناشی از حضور حشرات، کپک، و مخمر ۳۰ تا %  ۳۵  از محصول سالیانه دچار ضایعات می گردید.

زرشک پفکی : در سالهای اخیر به دنبال اجرای طرح های تحقیقی و ترویجی ( بالندری، ۱۳۷۴)  و انتقال آن به کشاورزان منطقه زرشک در بیشتر مواقع به صورت شاخه بر برداشت و به بارگاه زرشک که معمولا سالنی سر پوشیده  و دارای طبقه های چوبی است منتقل و خشک می شود. به زرشک خشک حاصل در بازار زرشک پفکی می نامند. به آن سایه خشک نیز میگویند. زرشک پفکی به انگلیسی puffy barberry نام دارد. 

 از این رو روشی که کشاورزان برای خشک کردن زرشک در پیش می گیرند در کیفیت نهایی زرشک خشک و در نتیجه در قیمت زرشک خشک تاثیر دارد. این تاثیر به تفاوت ۱۰ هزار تومان نیز برای زرشک دانه اناری و زرشک پفکی می رسد.

فروش زرشک پفکی

فروش عمده زرشک بیرجند

بیرجند (Birrjand) در استان شرقی ایران یعنی خراسان جنوبی قرار دارد. این شهر مرکز خراسان جنوبی و بزرگترین شهر این استان است. به همراه شهر ها و روستاهای دیگر این استان چون

  • قاین
  • گناباد
  • فردوس
  • کاشمر
  • زهان
  • افین
  • زیرکوه
  • حاجی آباد
  • عباس آباد دشت

عمده زرشک تولیدی کشور را دارند. عمده زرشک در همین استان در تالارها و بارگاه ها خشک می شوند و روانه بازار های ایران و دنیا می شوند. فروش عمده زرشک بیرجند در بازار های مختلفی انجام می گیرد. از جمله انها

  • فروش عمده زرشک بیرجند در بازار تهران
  • فروش عمده زرشک بیرجند در بازار تهران
  • فروش عمده زرشک در بنکداریهای بیرجند و قاینات
  • فروش عمده زرشک توسط کشاورزان خراسان جنوبی

فروش عمده زرشک بیرجند

مربای زرشک

یکی از فراورده های خوشمزه که از زرشک به دست می آید مربای زرشک (barberry jam ) است. شاید برای بسیاری جالب باشد که بدانید مربای زرشک یک محصول کاملا ایرانی است و شاید بجز ایرانیان کسی دیگر نام این محصول را حتی نشنده باشد. در ایران نیز این مربا بیشتر به صورت خانگی تهیه می شود. طرز تهیه مربای زرشک را در زیر ببینید.

بهتر است مربای زرشک از زرشک تازه تهیه شود تا عطر و طعم ان بیشتر حفظ شود. اما به هر حال چه از زرشک تازه و چه از زرشک خشک می توان مربای زرشک تهیه نمود. در ایران کارخانه هایی نیز تولید مربای زرشک دارند از جمله این برندها می توان به لیست زیر اشاره نمود:

 

مربای زرشک از زرشک قرمز بیدانه تهیه می گردد. البته عده ای از زرشک سیاه هسته دار نیز آن را تهیه می کنند اما کمتر مرسوم است.

خرید زرشک تازه
مربای زرشک

خرید اینترنتی زرشک

در همه جای دنیا برای خرید عمده زرشک و خرید فله زرشک، امکان خرید اینترنتی زرشک نیز وجود دارد. در واقع برای ساکنان غیر ایرانی اسانترین شیوه سفارش اینترنتی زرشک است. چراکه در بسیاری از شهر های دنیا مغازه های ایرانی برای فروش زرشک وجود ندارد. اما در ایران به هر سوپر مارکتی که در محله شما وجود دارد اگر مراجعه کنید زرشک پسته بندی شده و حتی زرشک فله (بیشتر در بازار ها) را می توانید بخرید.

صادرات زرشک

صادرات زرشک از ایران به تمام دنیا امکان پذیر است و خوشبختانه پروسه آن نیز بسیار ساده است.  صادرات زرشک بیشتر از راه زمینی و از  طریق تریلی ها با کانتینر های یخچال دار و یا از طریق هوایی انجام می پذیرد. برای مقاصد نزدیک چون اروپا و کشور های همسایه این امر زمینی انجام می گیرد چراکه هزینه حمل کمتر می شود. اما اگر مقصد کشور های دور آسیایی و امریکایی باشد دیگر ارسال با کانتینر به صرفه نیست و زمان حمل بسیار طولانی می شود. برای این مقاصد حمل زرشک با هواپیما انجام می گیرد. برای مثال شرکت هواپیمایی امارات برای هر کیلو زرشک به مقصد ونکور ۲.۷۵ دلار و لوفت هانزا ۳.۵ دلار شارژ می کند. قیمت یک تریلی یخچال دار  ۲۴ تنی به مقصد آلمان  ۶۰ میلیون تومان است.

قیمت زرشک صادراتی

زهرا شادمان

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

مجموعه زرشک آبرام شما را به خرید بهترین محصولات انواع زرشک دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

Call Now Buttonتماس بگیرید