فروشگاه زرشک آبرام

مجموعه زرشک آبرام شما را به خرید بهترین محصولات انواع زرشک دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

قیمت عمده زرشک در سال ۹۷ و ۹۶

آنچه در این مقاله میخوانید .....

قیمت عمده زرشک خشک انواع زرشک خشک در بازارخراسان جنوبی تولید کننده اصلی زرشک خشک قیمت  عمده زرشک در سال ۹۶قیمت عمده زرشک در سال ۹۷پیش بینی قیمت عمده زرشک در زمستان ۹۷

ما در اینجا قیمت عمده زرشک برای انواع زرشک خشک را در سال  ۹۶ و ۹۷ مورد مقایسه قرار می دهیم که همانند کشمش ۱۰ کیلویی قیمت گذاری شده است. بدین منظور ابتدا به این سوال جواب می دهیم که:‌‌‌

منظور از قیمت عمده زرشک چیست؟

سپس  انواع زرشک را مورد بحث قرار داده و قیمت آن ها را در این دو سال بررسی میکنیم.

قیمت عمده زرشک خشک 

قیمت عمده زرشک، قیمتی است که در تناژ بالا و از شهرهای خراسان جنوبی خریداری می شود.

فروشنده عمده زرشک کشاورزی است که امکانات خشک کردن زرشک تازه و سورتینگ زرشک خشک (Dried Barberry) را دارد. دسته دیگری از فروشندگان عمده ، کسانی هستند که ابتدا زرشک تازه (Fresh Barberry) را از کشاورز خریداری  و سپس آن را در کارخانجات و کارگاههای مخصوص  خشک نموده اند. در قدم اخر با استفاده از دستگاههای مخصوص، زرشک خشک شده را تمیز، سورت و اماده عرصه به بازار میکنند.

زرشک خشک، گاهی به صورت بسته بندیهای کوچک مخصوص سوپر مارکتها و گاهی به صورت زرشک خشک فله (bulk) به فروش می رسد.

قیمت عمده زرشک

انواع زرشک خشک در بازار

  1. زرشک پفکی
  2. زرشک دانه اناری
  3. زرشک زیر تالاری

زرشک و کشمش امروز کاشمر تازه به دو صورت زرشک دانه اناری و زرشک پفکی خشک می شود. زرشک تازه وقتی زیر آفتاب پهن می شود و خیلی سریع خشک می شود حالت پف اولیه را دیگر ندارد و کمی حالت جمع شدگی دارد. در حالیکه زرشک پفکی در فضای بسته و بدور از نور خورشید در عرض چندین ماه خشک میشود. ترکیب زرشک پفکی و دانه اناری را زرشک زیرتالاری نیز گاهی مینامند.

این۳ نوع زرشک بسته به کیفیت وگرید، قیمت تجاری آنها متفاوت میشود. 

قیمت انواع زرشک

خراسان جنوبی تولید کننده اصلی زرشک خشک 

بیشتر از ۹۵ درصد زرشک دنیا و ایران در خراسان جنوبی تولید می گردد. کشاورزان شهرهایی چون بیرجند و بخصوص قاین تولید کننده اصلی زرشک می باشند. از این رو قیمت عمده زرشک نیز درمنطقه خراسان جنوبی تعیین می شود.

بسته به ثبات و یا عدم ثبات بازار و همچنین بسته به میزان برداشت محصول، قیمت زرشک نیز در سالهای مختلف متفاوت می شود.  چراکه این نکته بین کشاورزان دانسته است که  درختچه زرشک یک سال در میان پر محصول است. عرضه کم و تقاضای زیاد، معمولا به افزایش قیمت منتهی می شود.

زرشک خراسان جنوبی

قیمت  عمده زرشک در سال ۹۶

در سال ۹۶ قیمت زرشک نسبتا ثابت بود. کشاورزان از سال ۹۶ به عنوان سالی پر محصول برای زرشک یاد می کنند. در  این سال  قیمت عمده زرشک پفکی درحدود ۲۰ – ۲۱ هزارتومان بود. همچنین قیمت ۱۵-۱۶  هزار تومانی برای خرید زرشک دانه اناری به صورت عمده کاملا معقول و مناسب بود. این ثبات در بازار زرشک تا اواسط بهار ۹۷ نیز نسبتا ادامه داشت.

قیمت عمده زرشک در سال ۹۷

داستان قیمت عمده  زرشک درسال ۹۷ طور دیگری رقم خورد.  قیمت ارز به شدت دچار نوسان شد و حتی  تا ۵  برابر افزایش پیدا نمود. از این رو تورم به شدت سیر صعودی داشت. تا جاییکه برخی کالاها افزایش قیمت تا ۳ برابر را هم تجربه نمودند. بازار زرشک نیز البته از این قاعده مثتثنی نبود.

علاوه بر داستان ارز، متاسفانه بازار نیز در پاییز ۹۷ با کمبود زرشک خشک مواجه شد. این مساله به خصوص در بازار زرشک دانه اناری محسوس تر بود. یکی از دلایل آن حمله آفتها به مزارع زرشک و  ترس بازار از کمبود زرشک تازه بود.

با در نظر گرفتن  دو عامل بالا، انتظاری هم جزاین نبود که:

  1.  قیمت عمده زرشک پا به پای تورم افزایش یابد.
  2. کمبود عرضه زرشک و تقاضای بازاربه گرانی قیمت عمده زرشک دامن بزند.

از این رو قیمت زرشک در آغاز فصل برداشت زرشک در پاییز ۹۷، یک جهش بلند داشت. این جهش در گستره ۵ تا ۷ هزار تومانی نسبت به قیمت زرشک در سال ۹۶ بود. برای مثال در اویل آبان ماه قیمت عمده زرشک دانه اناری در قاین حدود ۲۲ هزار تومان شد. همچنین قیمت عمده زرشک پفکی حدود ۲۷ هزار تومان شد.

این نوسان  به همین جا ختم نشد و شروعی بر افزایش قیمت عمده زرشک شد. به نحوی که در اوایل دی ۹۷، زرشک دانه اناری مرز قیمت ۳۰ هزار تومان را رد نمود. همچنین قیمت عمده زرشک پفکی نیز به حدود ۴۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که  زرشک پفکی صادراتی حتی ۴۵ هزار تومان و بالاتر هم معامله شدلیست قیمت زرشکرا به طور روزانه در سایت  مرکز خرید و فروش انواع زرشک ببینید. 

قیمت زرشک

پیش بینی قیمت عمده زرشک در زمستان ۹۷

انتظار یا حد اقل امید ما بر این میرود که با شروع  فصل عرضه زرشک پفکی، بازار به ثباتی نسبی برسد. در نتیجه قیمت عمده زرشک نیز نسبتا ثابت  بماند. هر چند که پیشگویی در زمینه مسایل اقتصادی در کشور ما بسیار سخت و پیچیده است.

منبع: سایت مرکز خرید و فروش انواع زرشک

زهرا شادمان

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

مجموعه زرشک آبرام شما را به خرید بهترین محصولات انواع زرشک دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

0

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

Call Now Buttonتماس بگیرید